مفهوم نزول قرآن
نزول و تنزیل قرآن از
مبدأ ربوبی به معنی نزول معنوی است، یعنی از مقام بالا و مقام رب (خدا) به مقام
پائین (محمد) و سپس به مرتبه پائینتر یعنی مردم، ابلاغ شده است چنان که گوئی در
ابلاغ دستورالعملها ی اداری نیز که از مقامی برتر صادر میشود. البته باید توجه
داشت که قرآن هرچند نزول کرده است لیکن در عین حال با حفظ مقام و منزلت بالای خود،
میباشد که فرمود: «لدینا لعلی حکیم (زخرف: 4)». این بدان معنی است که اگر به رتبه
پائین تر،تنزل یافته از منزلت آن کاسته نشده است و این تنزل و نزول، تنها برای
حضور در میان مردم و فهم و تدبرشان است و لذا لباس عربیت بر آن پوشیده شد که
فرمود: « انا انزلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون (یوسف: 2)».
نکته قابل توجه این که برای ظهور و حضور قرآن در میان انسانها، یک سویه عمل نشد و
تنها قرآن، نزول نکرد بلکه پیامبر(ص) نیز ارتقاء یافت و به سوی بالا پرکشید و به
مقام «دَنیٰ فَتَدلّیٰ فکان قاب قوسین او ادنی فاوحی الی عبده ما اوحی (نجم : 8 -
10)»؛ و «ان یبعثک مقاما محموداً (اسراء: 79)» رسید تا توانست، قرآن را دریافت و
به انسان برساند.
سیر نزول قرآن از مبدا تا مقصد:
جالب توجه این که، قرآن در مسیر نزول خود از مبدأ ربوبی تا حضور در میان مردم، در همه منازل و مراحل، توأم با کرامت است. چرا که درباره مبدأ نزول میفرماید: «ان ربی غنی کریم (نمل: 40)». درباره پیک نزول میفرماید: «انه لقول رسول کریم (تکویر: 19)». درباره زمان نزول در ادعیه میخوانیم که: «هذا شهر عَظَّمته و کَرمَّته و فَضَّلته علی الشهور».
نظرات شما عزیزان: